maanantai 18. huhtikuuta 2011

Japaninruusukvitteni

Ostin puutarhamessuilta japaninruusukvittenin (Chaenomeles). Ikävä kyllä kävin juuri Viherpajassa, ja siellä oli näitä hyvät valikoimat melkein puolet halvemmalla.

Minulla oli kvitteni joskus kymmenen vuotta sitten, ja se eli vain seuraavaan talveen. Se oli haudattu maahan, niin että talvehditusoloissa ei pitäisi olla mitään vialla. En siis voi pitää tätä kovin talvenkestävänä. Myyjä kyllä sanoi kvittenin olevan hyvin kestävä I-II vyöhykkeillä. Saapa nähdä.

2 kommenttia:

  1. Minulla on kasvanut ruusukvitteniä pian 15 vuotta täällä Porvoon Tolkkisissa.Männyn alalla hyvin kuivassa huonossa maassa, mutta paikka on aurinkoinen.Talvehtimisen suhteen ei ole ollut ongelmia. päinvastoi leviää juurivesoista ja siemenistä niin, että olen joutunut hävittämään muutaman. Oli muuten juuret tiukassa. Olen jättänyt vai nuorempia puskia kasvamaan. Nyt on ajatuksena kasvattaa pari kvittenibonsaita. Olen koulutukseltani suunnitteluhortonomi, joskin olen ollut jo vuosia muissa tehtävissä, mutta vapaa-aika menee kyllä puutarhahommissa. Olen menestyksellisesti kasvattanut mm. leventelia ja vanhimmat ovat jo 15 vuotta vanhoja puuvartisia pensaita ja niiden siementaimia tulee sadottain jaettavaksi tutullekin. Nekin kasvaa suuren männyn alla, joten talvimärkyyttä ei ole. Pitkien hellekausien aikana on kasteltava silloin tällöin, lannoittaa en ole muutoin, kun annan syyslannosta, jos muistan. Palaan vielä tuohon kvitteniin. Paras paikka, näin 30 vuoden puutarhakokemuksella, on kuivahko ja aurinkoinen paikka, missä maa läpäisee veden hyvin eikä talvimärkyyttä jää. Savimaasta kvitteni ei pidä.

    VastaaPoista
  2. Kiitos tästä! Tämä olisi siis hyvin otollinen laji mielestäsi? Minun talvehdittamistapani on hyvin märkä, tälle pitäisi kehittää jotain muuta, ehkä ruukussa kylmälavassa, tai avomaalla läpäisevässä maassa talvipeitteellä suojattuna.

    Jos sinulla on ylimääräisiä, voidaanko tehdä jotain vaihtokauppaa? Minulla pitäisi olla ainakin viinivaahteraa tulevana kesänä.

    VastaaPoista